KEWAJIPAN PEMUDA ISLAM..


Bismillah walhamdulillah..wassolatu wassalamu 3la rasulillah..salallahu alaihi wassalam..
amma ba'
Bersyukur kehadrat ilahi tuhan sekian alam..selawat dan salam atas junjungan nabi MUHAMMAD S.A.W.....Bercerita perihal penindasan keatas umat muslimin akhir2 ini, sy terpanggil utk mencoretkn perihal tindakan kita selaku saudara seagama yg mna saudara semuslim kita teranaiya di bumi berkat PALESTIN...Tidak cukup Palestine kini israel laknatullah alaihim mula menukar serangan kearah jiran mereka yg seterusnya..LEBANON..apakah akan ada negara islam yang seterusnya akan dihancurkan mereka..??? Apakah kita selaku pemuda hanya membiarkan diri terus hanyut dibuai kenikmatan dunia yg sememangnya bukan dijadikan untuk kita bersenang-lenang...?? Justeru WAHAI PEMUDA-PEMUDA YANG GAGAH PERKASA...BANGKITLAH KALIAN DARI LENA YG PANJANG...APAKAH JAWAPAN KALIAN TIKA BERHADAPAN SANG PENCIPTA KELAK...DIKALA DIAJUKAN SOALAN "APAKAH SUMBANGAN KALIAN TERHADAP ISLAM?..APAKAH TINDAKAN KALIAN DIKALA SAUDARA2 KALIAN DISEMBELIH HIDUP2, DISEKSA, DIBOM DAN SEBAGAINYA...???

Di dalam kitab kecil karangan Doktor Majdi Hilal, bertajuk 'KEWAJIPAN PEMUDA ISLAM' beliau menulis bhwa usia pemuda adalah usia yg pling berharga berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w yg berbunyi 'utamakn 5 pkra seblm 5 pkra, masa mudamu sblm tuamu, sihatmu sblm sakitmu, kayamu sblm miskinmu, hidupmu sblm matimu, dan masa lapangmu sblm sempitmu'.....

InsyaAllah pada entri pertama ini saya akn cuba membawakan apa yang dikupaskan oleh pengarang didalam muqadimah kitabnya tersebut..dan insyaAllah pada entri yg seterusnya, akan sama2 kita kongsi kandungan kitab ini..semoga ia menjadi pedoman buat kita semua..


'kewajipan pemuda muslim'

Pengarang menjelaskan didalam muqodimah kitabnya bahawasanya sekiranya seorg pemuda itu mampu menggunakan degan sebaiknya fatrah usia mudanya dengan menjaga hubungannya dengan Allah, dan bersungguh2 pada dirinya serta mencari kefahaman islam dengan kefahaman yg benar tanpa terpesong, maka akan mudahlah baginya selepas itu untuk berterusan berada dijalan ini, dan sebaliknya bg mereka yg tidak menjaga hubungannya dengan Allah maka sukarlah baginya..
Kerana itu, mereka yg lalai akan menyesal di kemudain hari kerana tidak menyibukkan diri dgn mendekati Allah..mereka berkata kepada diri mereka sendiri : mengapa tidak mendekatkan diri kepada Allah??dan kembali kepada ketaatan pd-Nya dengan solat malam, puasa, dan zikir??mengapa tidak menghafal al-Quran, dan mempelajari hukum2 syarak??
dan mengapa tidak mengambil jalan makrifah yg benar dengan beramal untuk islam??mengapa???mengapa??? dan mengapa?? semua ini adalah soalan yg diajukan dan dihadapi oleh mereka yg menyibukkan diri dgn dunia dan menyedari kelalaian mereka..
Gambarkan diri kita ditempat pemuda2 yg mengharapkan dikembalikan kepada waktu lapang mereka dahulu supaya dapat merialisasikan harapan2 yg telah mereka lalaikan disatu masa dahulu.
Gambarkan dirimu, kamu sibuk dan tidak punya waktu untuk membaca al-Quran,atau mendirikan solat malam atau keluar bertafaqquh fid din. Gambarkan dirimu, kamu mengharapkan dikembalikan kepada hari lapangmu dan kurang tanggungjawabmu supaya dapat kamu menebus kelalaian itu.....dan pada ketika ini katakanlah pada dirimu : kamu sekarang pada satu pengharapan, dan tidaklah kamu masih lagi pada hari lapangmu dan kurang tanggungjawabmu, maka ayuhlah!!....wahai diri kearah beramal sebelum luput waktunya....akan tetapi sebelum memikirkan perihal beramal dengan islam tidak boleh tidak bagi kita menentukan "muallim" bagi jalan yg mana akan kita lalui, atau dengan kata lain apa dia kewajipan yg dituntut daripada pemuda islam??
Sekitar kepentingan kewajipan ini akan disebutkan dengan izin Allah pada mukasurat akan datang.
Pada akhir muqodimahnya, pengarang menyebut "demi Allah semoga Dia(Allah) menerima dariku amal ini, dan menjadikan ianya dalil penunjuk penolongku, dan semoga Dia(Allah) mengampuni aku dan menghimpunkan aku bersama saudara2ku di dalam syurga kelak...
----abu hazim---
Begitulah sedikit sebanyak perihal muqodimah kitab ini, semoga kita dpt berkongsi bersama serta menghayati kandungannya. InsyaAllah pd entri akan dtg akan sy kupasi berkaitan kandungannya pula... sebarang pembetulan amat dialu-alukan utk kebaikan bersama..


~~WALLAHU A3LAM~~


Ulasan

  1. syabas diucapkan kpd ust timb. pengerusi dpmd 09/10 ni..makin mantap..teruskan usha anda..moga sentiasa diberkati Allah..salam perjuangan...

    BalasPadam
  2. salam
    Syabas..ada bakat cumanya sedikit komentar..biarlah penulisan yang naim buat di "space" kan untuk nampak di mana perenggannya supaya senang pembaca untuk membacanya.
    Wal hasil...tahniah dan ana turut bangga dengan kemajuanmu

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

kewajipan pemuda part 5

kewajipan pemuda islam - part 2

kewajipan pemuda islam part 3